EdTech unicorn GoStudent neemt DACHs meest toonaangevende aanbieder van offline bijles, Studienkreis, over van IK Partners

Amsterdam , 02 December 2022

GoStudent zet versneld in op hybride studie mogelijkheden om toekomstige groei te waarborgen

Naar verwachting zal de totale marktwaarde van bijles in 2026 USD 278 miljard bedragen

GoStudent, Europe’s meest toonaangevende EdTech bedrijf en tevens één van ‘s werelds grootste platformen van online bijles, deelt vandaag het nieuws dat het Studienkreis, marktleider in offline bijles in de DACH-regio, heeft overgenomen van IK Partners (“IK”). De transactie accelereert GoStudent’s strategie om het beste van de online en offline wereld te combineren en mensen via technologie toegang te geven tot het beste onderwijs.

De marktwaarde van online bijles, die in 2020 wereldwijd op USD 150 miljard werd geschat, zal naar verwachting tegen 2026 USD 278 miljard bedragen. Nu dat de wereldwijde crisis in het onderwijs aan lijkt te houden door een tekort aan leraren, leerachterstanden en toegang tot onderwijs, is het GoStudent die de leiding neemt in het aanbieden van meer en beter toegang tot onderwijs aan gezinnen in heel Europa.

In de afgelopen 12 maanden heeft het bedrijf een aantal strategische overnames gedaan, waaronder het Britse Seneca Learning, Tus Media Group uit Spanje en Fox Education uit Oostenrijk. Dankzij deze overnames kon het bedrijf uitbreiden met op AI-gebaseerde studiemogelijkheden, de toegang tot docenten binnen de markt verbeteren en vergroten en communicatie oplossingen bieden aan scholen en gezinnen. Met de integratie van Studienkreis kan het bedrijf nu ook gezinnen met een voorkeur voor offline onderwijs of groepslessen bedienen.

*“Bij GoStudent worden maandelijks meer dan 1,5 miljoen online bijlessen geboekt, maar wij geloven dat de toekomst van leren hybride is. Het combineren van online en offline creëert een omnichannel model dat maximale waarde brengt aan gezinnen en ons onderscheid van de concurrentie.”*aldus Felix Ohswald, CEO en medeoprichter van GoStudent. “Met de aankondiging van vandaag biedt GoStudent nu een volledig spectrum van studiemogelijkheden aan voor elk type student én budget. Naast onze core, 1:1, online bijles, bieden we alles van freemium producten tot groepslessen aan. Het is deze winnende combinatie die onze toekomstige groei zal stimuleren en tegelijkertijd onze winstgevendheid zal vergroten.”

Het in 1974 opgerichte Studienkreis, is dé toonaangevende Duitse aanbieder van bijles met meer dan 1.000 studiecentra. Als één van de eerste aanbieders van online bijles sinds 2012, bedient het bedrijf inmiddels jaarlijks 125.000 gezinnen in de DACH-regio. Studienkreis, dat sinds 2017 in handen is van IK, breidde uit naar Oostenrijk dankzij de overname van LernQuadrat in 2018 en versterkte daarmee haar marktleidende positie in DACH. Door offline bijles te combineren met online diensten en zelf ontwikkelde digital tools, deelt Studienkreis GoStudent’s visie met betrekking tot het ontwikkelen van gecombineerde studiemogelijkheden.

“Vanaf onze eerste ontmoeting was het duidelijk dat de twee bedrijven een passie en overtuiging delen dat de toekomst van leren hybride is, en wij geloven dat technologie de sleutel is om dat mogelijk te maken. De positie van GoStudent in de online wereld, samen met ons sterke merk en onze fysieke positie in Duitsland, zal een blauwdruk creëren voor het bouwen van individuele, dynamische studie trajecten zodat elke student niet alleen zijn cijfers kan verbeteren, maar ook zijn volledige potentieel kan benutten,” voegde Lorenz Haase, CEO, Studienkreis toe. “We zijn erg enthousiast om deel uit te maken van deze volgende fase van groei.”

Nils Pohlmann, Partner bij IK, voegt toe: “Het was een genoegen om met Lorenz en zijn team van Studienkreis samen te werken. Onderwijs en mensen zijn de essentie van onze moderne samenleving en Studienkreis en GoStudent zijn toonaangevende spelers voor bijles diensten. Wij wensen hen het allerbeste op hun gezamenlijke reis.”

Studienkreis zal onafhankelijk blijven opereren onder zijn huidige managementteam, terwijl de twee ondernemingen ernaar streven na verloop van tijd meer synergieën te creëren.

Over GoStudent GoStudent is één van ’s werelds meest toonaangevende platforms van online bijles en met een waardering van €3 mrd. tevens het hoogst gewaardeerde EdTech-bedrijf van Europa. GoStudent werd in 2016 in Wenen opgericht door Felix Ohswald (CEO) en Gregor Müller (COO). Momenteel is het bedrijf actief in 20 landen. GoStudent biedt één-op-één gepersonaliseerd online bijles aan, aan kinderen in het basis- en middelbaar onderwijs in meer dan 30 vakken, met behulp van een lidmaatschapsmodel. Verschillende investeerders zoals Prosus Ventures en SoftBank Vision Fund hebben in totaal al +€590 mln geïnvesteerd in dit snelgroeiende platform. Momenteel heeft GoStudent meer dan 1.600 mensen in dienst en werkt het bedrijf samen met meer dan 23.000 zelfstandige bijles docenten.. Maandelijks worden er meer dan 1,5 miljoen bijlessen geboekt.
www.gostudent.org.

Over Studienkreis Studienkreis is één van de meest toonaangevende particuliere onderwijsaanbieders in Duitsland. Het bedrijf biedt bijles en school begeleidende lessen aan, zowel online als offline op meer dan 1.000 locaties. Sinds 1974 heeft Studienkreis meer dan 1,5 miljoen leerlingen van alle niveaus geholpen om hun persoonlijke potentieel te benutten. De gepersonaliseerde ondersteuning volgt een wetenschappelijk bewezen leerconcept, waarvoor Studienkreis jaar na jaar prijzen ontvangt als erkenning voor de hoge kwaliteit en effectiviteit. Studienkreis is een pionier op het gebied van online leren in Duitsland en biedt haar klanten sinds 2012 uitgebreide digitale leerdiensten en online bijlessen. www.studienkreis.de

Over IK Partners IK Partners (“IK”) is een Europese private equity maatschappij dat zich richt op investeringen in de Benelux, DACH, Frankrijk, Scandinavië en het Verenigd Koninkrijk. Sinds 1989 heeft IK meer dan €14 miljard aan kapitaal opgehaald en geïnvesteerd in meer dan 170 Europese bedrijven. IK ondersteunt bedrijven met een sterk onderliggend potentieel en werkt samen met managementteams en investeerders om robuuste, goed gepositioneerde bedrijven te creëren met uitstekende lange termijn vooruitzichten. www.ikpartners.com