GoStudent | bijlesdocenten zetten muziek in bij Engelse les

Amsterdam , 19 October 2021

Ook tijdens de herfstvakantie en in het weekend kunnen kinderen hun taalvaardigheid verbeteren met een funfactor - zoals met de juiste muziekafspeellijst van de app Spotify. Het digitale bijlesplatform GoStudent gebruikt liedjes in zijn bijlessen om een ​​breed scala aan taalvaardigheden aan te leren, zoals begrip, uitspraak of grammatica. Samen met geselecteerde Engelse docenten heeft GoStudent de top 10 liedjes samengesteld voor het leren van Engels in je vrije tijd.

Dit is de GoStudent top 10 voor het leren van Engels: Coldplay - Paradise (4:38 min / 140 BPM). Het langzame tempo van het nummer is ideaal voor beginners en voor het oefenen van de verleden tijd.

Bruno Mars - Just the Way You Are (3:40 / 109 BPM) Dit nummer is geschikt voor het herhalen van de tegenwoordige tijd en het verdiepen van de woordenschat en zinsdelen die nodig zijn om iemand te beschrijven.

Ed Sheeran - Thinking out loud (4:41 / 79 BPM) Het lage tempo maakt de tekst ook voor jongeren met een lager vreemde taal niveau beter te begrijpen en is geschikt voor het oefenen van de gebiedende wijs.

Black Eyed Peas - Where is the love? (4:32 / 94 BPM) Voor gevorderde Engelse studenten die afkortingen beter willen begrijpen, bijvoorbeeld NBA - National Basketball Association of CIA - Central Intelligence Agency.

Dua Lipa - New rules (3:32 / 116 BPM) Geschikt voor het oefenen van de negatieve gebiedende wijs en voor veel voorkomende afkortingen, zoals “ain’t” in plaats van “are not”.

Avicci - Wake me up (4:07 / 124 BPM) De vele herhalingen (bijv. “when I’m wiser and I’m older”) in dit nummer zijn perfect om bepaalde zinnen goed onder de knie te krijgen.

George Ezra - Budapest (3:20 / 128 BPM) Dit nummer is perfect voor gevorderde studenten om nieuwe woorden te leren. Ook kan de afkorting voor “I would”, hier veel gebruikt als “I’d” goed worden geoefend.

Lewis Capaldi- Someone you loved (3:02 / 110 BPM) Voor leerlingen die al flink bedreven zijn in het Engels en zo het onbepaalde voornaamwoord “someone” en het juiste gebruik van de werkwoorden “let” en “used to” kunnen oefenen.

John Legend - All of me (4:29 / 120 BPM) Geschikt voor het oefenen van werkwoorden, bijwoorden, zelfstandige naamwoorden en afkortingen zoals you’re (you are), can’t (can’t not) of it’s (it is).

Bruno Mars - The lazy song (3:10 / 175 BPM) Dit nummer is geschikt om de tegenwoordige tijd te leren en om nieuwe uitdrukkingen te leren rond activiteiten thuis zoals “lie in bed”, “pick the phone up”, “turn the tv on” of “chilling”.

De 6 stappen om te leren met behulp van muziek - Zoek online de songteksten op; - Lees de songteksten hardop voor, arceer de moeilijke woorden en zoek de betekenis op van woorden die je niet goed begrijpt; - Zet het liedje op en lees de tekst hardop mee; - Herhaal het liedje en zing lekker hard mee; - Pak pen en papier, start het liedje opnieuw en stop de muziek na 10-20 sec. Maak vervolgens een tekening van wat je net hebt gehoord. Blijf dit proces herhalen totdat het liedje afgelopen is; - Print nu de songteksten uit en knip het verhaal op in delen. Hussel alles door elkaar en leg de teksten vervolgens in de juiste volgorde. Daarna zet je het liedje weer op om te checken of alles in de juiste volgorde ligt. En vergeet vooral niet om mee te zingen!

Felix Ohswald, mede-oprichter en CEO van GoStudent over Engels leren met Spotify: “Bij GoStudent zijn we constant op zoek naar lesmethoden die de leerervaring van onze studenten naar een hoger niveau tillen. Het leren van talen met muziek is een effectieve manier om het leren van een vreemde taal voor kinderen nog leuker te maken. In veel beroepen is beheersing van ten minste één andere taal al een basisvereiste en dit zal nog belangrijker worden in de toekomst. Het leren van een vreemde taal op jonge leeftijd kan de kans op het vinden van een leuke baan later aanzienlijk vergroten.”